W przypadku pojazdów możemy wymieniać wiele ważnych elementów, dzięki którym funkcjonuje prawidłowo. Jednak szczególną uwagę należałoby zwrócić na zwolnicę. Przede wszystkim ze względu na wspomaganie przekładni zębatej, co jest istotne w przypadku kół napędzanych. Dlatego koniecznie dowiedzmy się więcej na temat tej części
W jakim celu stosuje się zwolnice?
Istnieje wiele powodów, dla których zwolnice są montowane w samochodach. Jednak przede wszystkim istotne jest zwiększenie momentu obrotowego. Dzięki temu pozostałe części należące do układu przeniesienia napędu zaczynają działać na wyższych obrotach. Poza tym często są zakładane po to, by zmniejszyć stopień prześwitów pod samochodem. Jednak zazwyczaj dotyczy to pojazdów niskopodłogowych, np. autobusów.
Poza tym zwolnica ma bezpośredni wpływ na pracę wielu ważnych części, m.in. skrzynie biegów i rozdzielczą.
Jakie zwolnice warto wybierać?
Zwróćmy uwagę na to, że jak duża jest rola zwolnicy w prawidłowym funkcjonowaniu różnych pojazdów. Dlatego bardzo ważne jest to, żebyśmy zadbali o jej wysoką jakość. Dzięki temu mamy pewność, że część sprosta swoim zadaniom i poradzi sobie z dużym obciążeniem, a także przy znacznym zwiększeniu obrotów. Właśnie z tego powodu powinniśmy z najwyższą uwagą wybierać miejsce, skąd bierzemy zwolnicę. Wartym polecenia jest np. cemasz.pl/czesci-do-maszyn/cat/zwolnica.
Podstawowe zastosowanie zwolnicy
Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, że zwolnica jest często montowana w różnych pojazdach, a szczególnie w użytkowych oraz tych, które są wykorzystywane w terenie. Dzięki temu samochód może lepiej funkcjonować, co dotyczy np. momentu obrotowego. Warto pamiętać o tym, że właśnie zwolnica sprawia, że pojazd ma większe szanse na poruszanie się na trudnym podłożu. Właśnie z tego powodu wspomniana część jest wykorzystywana w maszynach stosowanych przy budowie.
Przykładowe zastosowanie zwolnicy
- Traktory,
- Pojazdy pracujące na budowie,
- Samochody ciężarowe,
- Autobusy,
- Pojazdy terenowe.
Jakie są konstrukcje zwolnic?
Zwróćmy uwagę na to, że zwolnica może mieć bardzo różne konstrukcje. Dzięki temu istnieje możliwość dopasowania tej części do różnych urządzeń, a także zadań, jakie ma spełniać. Poza tym jej budowa ma też bezpośredni wpływ na to, w którym miejscu pojazdu zostanie umieszczona. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat różnych konstrukcji zwolnicy.
Umieszczona w piastach kół
Warto zaznaczyć, że dotyczy to przekładni obiegowej. W tym przypadku nie niwelujemy prześwity w budowie pojazdu, a zwolnica ma zwartą budowę.
Charakteryzująca się uzębieniem zewnętrznym lub wewnętrznym
Konieczne jest to, żebyśmy zwrócili uwagę na możliwość zwiększenia prześwitów. Poza tym zwolnica zostaje umieszczona w zupełnie odrębnej obudowie.
Zwolnica różnicowa, która znajduje się w piastach kół
Taka konstrukcja charakteryzuje się budową przypominającą mechanizm różnicowy. Trzeba też pamiętać o tym, że ta zwolnica nie ma wpływu na prześwity. Poza tym jest ukryta pod częścią zwaną mostem.