Jak większość inwestorów, zapewne marzymy o sprawnej budowie i przeprowadzce do wymarzonego domu tak szybko, jak to tylko możliwe. Niestety życie pisze różne scenariusze – utrata pracy czy brak zdolności kredytowej mogą sprawić, że realizacja kolejnych etapów zajmie nam o wiele więcej czasu. W takiej sytuacji musimy mieć na uwadze ważność pozwolenia na budowę, umożliwiającego legalne prowadzenie robót. Ile wynosi oraz co zrobić, gdy decyzja przestała obowiązywać?
Ile wynosi ważność pozwolenia na budowę?
Chcemy rozpocząć budowę – przeglądamy projekt domów, wybieramy projekt, dokonujemy jego adaptacji, gromadzimy niezbędne załączniki i składamy wniosek w lokalnym urzędzie. Następnie pozostaje nam oczekiwać na decyzję, którą powinniśmy otrzymać w ciągu 65 dni od chwili złożenia kompletu dokumentów. Musimy jednak wstrzymać się z rozpoczęciem prac jeszcze przez chwilę – niezbędne jest bowiem odczekanie 14 dni, w trakcie których do urzędu mogą wpłynąć ewentualne odwołania od stron. Po upływie tego okresu możemy zgodnie z prawem wbić przysłowiową pierwszą łopatę na naszej działce.
Ile mamy na to czasu od daty otrzymania pozytywnej decyzji? Termin ważności pozwolenia na budowę jest ściśle określony przez przepisy Prawa Budowlanego. Wynosi on trzy lata od dnia wydania decyzji. Oznacza to, że w tym okresie musimy zainaugurować prace związane z realizacją przedsięwzięcia. Także przerwy pomiędzy kolejnymi robotami nie mogą być dłuższe niż trzy lata. Jeśli przekroczymy wspomniany termin, będziemy musieli ponownie ubiegać się o wydanie pozwolenia na budowę. Pamiętajmy również, że kontynuowanie prac bez ważnej decyzji zostanie uznane za samowolę budowlaną, za którą grożą znaczne kary finansowe.
Ważność pozwolenia minęła – co robić?
Z powodu nieuwagi, braku wystarczających środków finansowych czy zwyczajnej zmiany planów przekroczyliśmy 3-letni termin możliwości rozpoczęcia budowy? A może zrobiliśmy zbyt długą przerwę pomiędzy kolejnymi robotami, co doprowadziło do utraty ważności decyzji urzędowej? W takiej sytuacji naszym obowiązkiem będzie złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę raz jeszcze. Wiąże się to z koniecznością ponownego przejścia całej procedury formalnej oraz pokrycia wymaganych opłat. Co więcej, jeśli w tym czasie doszło do zmiany przepisów, będziemy zobowiązani do dostosowania się również do tych aktualnie obowiązujących.
Aby ponownie uzyskać pozwolenie po wygaśnięciu poprzedniej decyzji, musimy przygotować wniosek, dołączając do niego projekty domów oraz niezbędne zaświadczenia, oświadczenia, uzgodnienia czy decyzje. Nie ma konieczności zakupu nowego planu architektonicznego – możemy kolejny raz wykorzystać gotową koncepcję, na podstawie której otrzymaliśmy pierwsze pozwolenie. Będzie to możliwe wyłącznie w przypadku, gdy nie zdążyliśmy wykonać żadnych prac na działce. Jeżeli rozpoczęliśmy już realizację inwestycji, obowiązkowe będzie załączenie do wniosku dokumentów z inwentaryzacji, które wykażą, jaka część budynku została już wcielona w życie.
Pozwolenie na budowę to najważniejszy dokument, który umożliwia nam zgodne z prawem prowadzenie prac. Choć okres jego ważności wynosi aż 3 lata, dla części inwestorów jest to zbyt krótki czas na rozpoczęcie bądź kontynuowanie robót. W przypadku dłuższej przerwy, niezbędne będzie ponowne uzyskanie decyzji urzędowej. Z tego względu – aby zminimalizować formalności związane z przedsięwzięciem – warto przynajmniej raz na trzy lata zrealizować część prac, pamiętając o udokumentowaniu tego faktu w dzienniku budowy.
Zdjęcie: Projekt M253 Szczęśliwy z kolekcji Muratora, arch. Katarzyna Słupeczańska
Artykuł sponsorowany: Gotowe projekty domów od MURATORA – https://projekty.muratordom.pl